Wałek Cardana i Pas – zalety i wady podczas wyważania wirnika


Podczas wyważania wirnika przenoszony jest napęd przy użyciu pasa lub wałka Cardana. Obie metody mają swoje zalety i wady. Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.

Zalety Wałka Cardana:

  • nie występuje poślizg

  • przenoszony jest duży moment

  • na wrzecienniku jest możliwe zastosowanie jednej podziałki

Wady Wałka Cardana:

  • wałek z zabierakiem obraca się z tą samą prędkością obrotową co wyważany wirnik

  • nie ma możliwości dokładnego sprawdzenia jaki wpływ ma wałek z zabierakiem na jakość wyważania

  • koniecznie trzeba dorobić lub dokupić specjalny zabierak

  • czasami występują luzy pomiędzy zabierakiem na wałku a czopem wału

  • niekiedy występują luzy na krzyżakach, które doprowadzają do braku powtarzalności pomiarów

Zalety Pasa:

  • nie ma w tym przypadku elementów, które obracałyby się z tą samą prędkością co wyważany wirnik.

  • niski poziom zakłóceń pochodzących z napędu

  • nie ma konieczności posiadania zabieraka tak jak w przypadku wałka Cardana

  • istnieje możliwość zmiany prędkości obrotowej poprzez zmiane przełożenia: koło prasowe napędu – wirnik

Wady Pasa:

  • nie da się przenieść tak dużego momentu jak w przypadku wałka Cardana

  • koniecznie należy stosować podziałkę kątową na wirniku. Może to być łopatka wirnika lub nabiegunniki. Stosuje się również elektroniczne podziałki kątowe.

  • nie każdy wirnik da się napędzić pasem. Występują niekiedy takie problemy jak geometria czy chociażby kłopoty z aerodynamiką

  • zdarza się, że występują poślizgi w układzie pas-wirnik

  • trzeba stosować tutaj ograniczniki ruchu osiowego

 

[wcps id=”31″]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *